6.07.2016

Wyrabianie nowego paszportu w Holandii

Niedawno miałam potrzebę wyrobienia nowego paszportu w Holandii. Patrząc na stronę konsulatu nie wszystko wydawało mi się do końca oczywiste, dlatego chciałam opisać i podzielić się informacją o tym procesie.

Dokumenty
Jako posiadacz numeru pesel, aby wyrobić paszport potrzebne jest jedno zdjęcie paszportowe, wniosek o paszport, który wypełnia się na miejscu, i 110 EUR (gotówką!). 
Wspomniany wniosek nie jest też do końca intuicyjny, w niektórych polach ma za mało miejsca, w innych jego nadmiar. Szczęśliwie na jednej z gazetek widnieje WZÓR wniosku. Nie myśl, że jesteś sam - zmieszane spojrzenia innych osób wypełniających wniosek wokół Ciebie potwierdzają  jego klarowność.
W przypadku, jeżeli nie posiadasz numeru pesel potrzebujesz także skrócony lub pełny odpis z aktu urodzenia. Są też inne wyjątki i reguły, np. dla dzieci lub osób które zmieniały nazwisko, ale o tym już polecam poczytać na stronie konsulatu.  Poniżej moja interpretacja informacji ze strony konsulatu w postaci flow-chart (-:



Umawianie się na wizytę
Wizytę należy zarejestrować przez tzw. e-konsulat. Co dwa tygodnie uwalniane są nowe daty na najbliższe dwa tygodnie. Czyli np. 1 lipca mogłam zapisać się na okres między 4 a 15 lipca. Jak to wygląda? Na stronie e-konsulatu podajesz kraj/miejscowość, rodzaj sprawy, ilość osób, i system „wypluwa” Ci datę z wyborem ok. 15 różnych przedziałów czasowych. Uwaga, jeżeli od razu nie weźmiesz wyplutej daty, może być już za późno. Przykład: ja chciałam bardzo zapisać się na wtorek. System wypluł poniedziałek. Chwilę wątpiłam, ale kliknęłam „potwierdź” i system z przykrością zawiadomił mnie, że wybrany czas jest już niedostępny. Więc przeklikałam od początku i system wypluł wtorek. Tym razem nie zwlekałam z potwierdzeniem.
Okazuje się, że daty na dwa tygodnie "schodzą" w ciągu 1-2 godzin. Czyli całe szczęście 1 lipca o 9:45 zaklepałam sobie wtorek, bo o 10:45 nic bym nie miała.

Wizyta
Konsulat polski nie jest trudny do znalezienia. Z dworca można się tam dostać np. autobusem 24 w kierunku Kijkduin. Wejście jest od ul. Javastraat. Należy zadzwonić przy bramce, w środku są 3 okienka i … kolejki. Przy odbiorze wniosku musisz powiedzieć jakie jest Twoje miejsce zamieszkania. Jeżeli nie jest to Haga ani nigdzie blisko, dostajesz dodatkową kartkę, gdzie podajesz miejsce, w które Twój paszport ma być wysłany. Wygodne, bo nie trzeba dwa razy jeździć, ale musisz podpisać się pod informacją, że konsulat nie bierze odpowiedzialności za zgubienie paszportu przez pocztę, i że zgadzasz się na nie weryfikowanie danych w nowym paszporcie (co robisz jeżeli osobiście go odbierasz). No ale wygoda wygodą – wysyłka do domu to dodatkowe 10 EUR. W dodatku, wysyłka jest możliwa jedynie wtedy, kiedy posiadasz dodatkowo ważny dowód osobisty - musisz złożyć stary paszport jeżeli chcesz mieć nowy wysłany pocztą. Oba paszporty - stary i nowy - zostaną wysłane na Twój adres.  
Na miejscu ustawiasz się w kolejce, prosisz o wniosek, wypełniasz, ustawiasz się ponownie w kolejce, płacisz i tyle!

Kiedy składać wniosek o paszport?
Kiedy masz czas i możliwość. Zaleca się wyrabianie nowego paszportu gdy stary będzie ważny  jeszcze przez mniej niż pół roku. Wyrobienie paszportu trwa ok 4-5 tygodni. Ja złożyłam wniosek o paszport 5 lipca, kiedy ważność mojego "starego" paszportu upływała 16 grudnia. Już wiem że w sierpniu i wrześniu nie będę miała na to czasu, a potem mogłabym się tym jedynie stresować. Zwróć uwagę na kraj do którego chcesz jechać - niektóre kraje wymagają, że Twój paszport musi być ważny co najmniej  pół roku od momentu gdy tam się wybierasz. Innymi słowy, z moim "starym" paszportem nie mogłabym się wybrać do niektórych miejsc, np. do Brazylii. 

Checklist 
  • zdjęcie paszportowe
  • 110 EUR gotówki
  • wniosek (pobierany i wypełniany na miejscu)
  • wydrukowane potwierdzenie wizyty (z e-konsulatu)
  • inne dokumenty, jeśli trzeba (akt urodzenia, akt małżeństwa itp.)

Powodzenia!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz